Properes accions del BiTer davant d’una mobilitat insostenible fora de control a Terrassa

05/10/2025.

1. Aportacions al Pla de Mobilitat Urbana “Sostenible” (PMUS)

L’associació BiciTerrassa Club (BiTer) hem presentat les nostres aportacions al Document Inicial Estratègic (DIE) del Pla de mobilitat urbana sostenible de Terrassa a petició de la Direcció General de Polítiques Ambientals i Medi Natural de la Generalitat de Catalunya.

L’elaboració del present Pla de mobilitat urbana sostenible de Terrassa (PMUS 2031) s’està duent a terme en un context de grans incerteses pel que fa el futur de la mobilitat sostenible a Terrassa.

TITULAR: L’objectiu del Pla de mobilitat anterior era de reduir la quota modal del cotxe/moto un -12%, la realitat és que aquesta ha augmentat un +19%.

Veure document presentat pel BiTer:

Documents del PMUS:

Document Inicial Estratègic (DIE)
Diagnosi – Memòria
Diagnosi – Plànols
Presentació del PMUS a la Taula de la Mobilitat del 08/05/2025

2. Propostes per a la creació de carrils bici de qualitat dintre de la ciutat

Estem preparant propostes i accions reivindicatives perquè el govern municipal compleixi les seves promeses electorals i destini recursos econòmics en el propers pressupostos municipals per als projectes següents:

  • Carril bici a l’avinguda de Béjar: BiTer reclama el carril bici a l’av. Béjar – biter.cat
  • Carril bici que uneixi els nous carrils bici a la N-150 (Sabadell) i la C-58 (Viladecavalls), per la carretera de Montcada, carretera de Martorell i carretera d’Olesa.
  • Carril bici a la carretera de Castellar
  • Carril bici a la carretera de Matadepera

3. Votació al Consell de Medi Ambient de la votació en referència al projecte d’aparcament al portal de Sant Roc

El dimecres 8 d’octubre de 2025 es reuneix el plenari del Consell de Medi Ambient de Terrassa. BiTer hem presentat la proposta de votació sobre el projecte d’aparcament al portal de Sant Roc.

Aquest és el document que s’ha enviat a totes les entitats que formen el Consell:

Benvolguts i benvolgudes companys i companyes del Consell,

Ens posem de nou en contacte amb vosaltres per presentar-vos aquesta proposta per la deliberació i votació en el proper plenari del Consell de Medi Ambient, aquesta tardor de 2025.

En el Consell anterior hem pogut presentar-vos com veiem la situació actual en matèria de mobilitat sostenible a Terrassa.

Ara volem portar a la vostra consideració un projecte que pensem tindrà conseqüències importants en les polítiques de medi ambient i mobilitat de les properes dècades: el projecte d’aparcament subterrani al Portal de Sant Roc.

Des del BiTer ens preocupa que tiri endavant un projecte d’un pressupost tan elevat (més de 15 milions d’euros o 25 milions d’euros si s’inclou el túnel), havent-hi altres prioritats molt més urgents per fer front a l’emergència del Canvi Climàtic. Es tracta d’una mesura que el que promou és l’accés amb cotxe fins al centre de la ciutat, una mesura totalment contradictòria amb la necessitat de reduir l’ús del cotxe a les ciutats, segons la Llei catalana de Mobilitat i les recomanacions que ens arriben d’Europa.

L’aparcament és innecessari (ja hi ha suficient oferta d’aparcament subterrani al centre amb més de 500 places sempre buides) i que és inviable econòmicament (no es recuperaria ni en 40 anys la inversió). Tot plegat seria una despesa de l’Ajuntament d’uns diners que no té, per a una actuació al centre de la ciutat, totalment innecessària. Per tant, ens hipotecaria a tots els terrassencs i terrassenques pels propers anys, sense marge de maniobra per fer altres despeses molt més necessàries i urgents per a la ciutat. L’únic gran projecte del nostre Ajuntament en relació amb la mobilitat a Terrassa aquest mandat serà per promoure la mobilitat en cotxe i no per impulsar la mobilitat sostenible.

Els informes tècnics suggereixen altres escenaris que s’haurien d’estudiar, amb costos molt menors, com per exemple la transformació de l’estructura existent (el forat) en un dipòsit de laminació, retenció d’aigües.

Trobareu a la pàgina web del BiTer www.biter.cat els informes tècnics encarregats per l’Ajuntament i diversos articles d’opinió.

Us emplacem a fer-vos la vostra pròpia opinió amb altres fonts d’informació i que voteu en conseqüència en el proper Consell.

Gràcies per la vostra atenció.

La Junta de l’associació BiciTerrassa Club (BiTer)

4. Petició de Dret d’accés a la informació pública sobre l’aparcament de motos a les voreres

Davant la incomprensible votació de tots els partits del Ple municipal, a excepció d’ERC, a mantenir l’aparcaments de motos a les voreres i places de la nostra ciutat, seguirem aportant arguments per posar en evidència els efectes negatius i els problemes d’aquesta decisió en el futur.

Les places de motos s’han de senyalitzar a la calçada: a l’espai d’un cotxe i caben 3-4 motos.

Per començar, hem presentat una instància de petició de Dret d’accés a la informació pública sobre aquests indicadors:

  1. Plànol i nombre total de places de motos que hi ha a sobre de les voreres i places (preferentment en format SHP), i també la resta de places de motos en calçada. La primera informació no es troba a la diagnosi del nous PMUS.
  2. Nombre de places de motos que hi ha als aparcaments subterranis, els que són de gestió municipal i, si pot ser, de la resta també.
  3. Ocupació d’aquestes places (punt 2) els anys 2023, 2024 i 2025.
  4. Nombre de motos que hi ha aparcades indegudament a sobre de voreres i places, fora de les zones senyalitzades.
  5. Nombre de sancions que la Policia Municipal ha posat a motos i ciclomotors per estar estacionades a sobre de les voreres, fora de les zones senyalitzades, els anys 2023, 2024 i 2025.
  6. Nombre de sancions que la Policia Municipal ha posat a persones conductores de motos i ciclomotors per circular a sobre de les voreres, els anys 2023, 2024 i 2025.
  7. Nombre de sancions que la Policia Municipal ha posat a persones conductores de motos i ciclomotors per superar el soroll permès per ordenança, els anys 2023, 2024 i 2025.
  8. Nombre, localització i característiques d’accidents amb motos i ciclomotors implicats en els carrers de Terrassa, els anys 2023, 2024 i 2025.

També plantegem aquestes preguntes als regidors i regidores que han votat el passat 26 de setembre de 2025 per mantenir i consolidar l’espai de voreres i places per a l’aparcament de motos i ciclomotors:

  • Quan s’hagin omplert totes les 53 places que heu pintat a les voreres, en pintareu 53 més? I després?
  • Creieu que és possible i segur arrossegar una moto estàndar de 200 kg, i les de 400 kg? Com creieu que aniran a l’espai senyalitzat a la vorera?
  • A partir d’ara, les voreres i places seran més o menys segures per als nostres infants i gent gran?
  • Heu passejat per les voreres de Barcelona? Sobretot les de l’Eixample? Voleu que Terrassa sigui així d’aquí uns anys. Sabeu la “patata calenta” que tenen els polítics i tècnics de l’Ajuntament de Barcelona, que no saben com resoldre aquest problema?
Per Bici Terrassa Club

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Articles Relacionats