L’associació BiciTerrassa Club (BiTer) presentarem al Ple municipal del 26 de setembre de 2025 la següent proposta per treure les motos de les voreres de Terrassa i reubicar-les a a espai adequats com la resta de vehicles motoritzats.
D’acord amb el que s’estableix als articles 43.6, 46.6a i 57.5 del Reglament Orgànic Municipal i l’article 11 del Reglament de Participació Ciutadana, presento la següent proposta ciutadana per sotmetre al Ple Municipal del mes de SETEMBRE 2025
EXPOSICIÓ DE MOTIUS
El context d’emergència climàtica, l’evidència científica de l’impacte negatiu sobre la salut provocada pel trànsit motoritzat i la seva alta sinistralitat, fa indispensable desincentivar l’ús de la moto/ciclomotor i afavorir els modes de transport sostenibles, sent el caminar el més prioritari de tots ells.
L’any 2021 es va aprovar l’Ordenança de Mobilitat, amb un gran consens i amb un text plenament orientat cap al nou model de mobilitat segura i sostenible. Un dels articles innovadors, i que situava a Terrassa com a ciutat capdavantera en la protecció de les persones vianants, era la prohibició de l’estacionament en voreres a les motocicletes i ciclomotors, regulada al punt 1 de l’article 57. Un cop transcorreguda la moratòria de 3 anys, ens trobem que des del 2024 s’estan senyalitzant places de motos a moltes voreres i places de Terrassa, en molts casos reduint l’espai per a les persones vianants a la meitat de l’espai de vorera.
Sense anar gaire lluny, la ciutat de Barcelona és un clar exemple de com la política dels darrers 25 anys de permissivitat, ha fet créixer l’ús de la moto i també tots els problemes associats de contaminació, soroll, accidentalitat i ocupació sistemàtica de tot l’espai de vorera disponible. És el que ens espera a Terrassa al final del present mandat?
Veiem una contradicció que estiguem fent esforços, tots plegats entitats i serveis municipals, per fer baixar de les voreres patinets i bicicletes, amb pedagogia i fent més amable la convivència a la calçada, mentre es permet l’aparcament de vehicles a motor a sobre de les voreres. Aquestes motos acaben entrant pels guals on esperen vianants i circulen per sobre de les voreres, ja que no es pot arrossegar una moto de més de 250 kg.
També veiem una contradicció gastar molts diners en ampliar voreres a molts carrers i crear nous espais d’estada per a la gent, mentre es perd aquest mateix espai per estar ocupat per motos.
Perquè es protegeix a una minoria d’usuaris de determinats vehicles per sobre de la gran majoria de persones que es desplacen a peu? Les persones que caminen representen el 47% dels desplaçaments i la moto només el 2,2%.
Amb aquesta política de promoure l’ús de la moto, serà Terrassa una ciutat més segura per als nostres infants i adolescents?
Atès a tot l’exposat anteriorment, proposem al Ple Municipal l’aprovació del següents
ACORDS
- Aturar la senyalització de places de motos i ciclomotors a les voreres.
- Esborrar la senyalització existent de reserves de motos de totes les voreres i places.
- Habilitar espais d’aparcaments de motos només a la calçada.
- Habilitar places de motos als aparcaments públics i negociar amb els aparcaments privats perquè augmentin l’oferta d’aparcament de motos.
- Incloure les places de moto en calçada a la tarificació de zona blava, allà on hi hagi més demanda de rotació i també en la futura tarificació d’àrea verda per a residents (tal com estava previst en el Pla de Mobilitat Urbana).
- Fer una campanya de sensibilització a les persones usuàries de moto sobre on es pot aparcar.
- Fer una campanya de sancions a les motos i ciclomotors aparcades a sobre de les voreres.