- En el Plenari, on es va tractar la mobilitat, amb especial èmfasi en el carril bici, es confirma que l’equip de govern no presenta cap projecte de carril bici amb pressupost municipal dintre de la ciutat.
- El projecte inviable i totalment innecessari del pàrking del Portal de Sant Roc serà votat, a petició de BiTer, en el proper plenari del Consell de Medi Ambient de l’octubre.
En el Plenari del Consell de Medi Ambient de Terrassa del 25 de juny de 2025, l’associació BiciTerrassa Club (BiTer) va posar en evidència que després de 2 anys de mandat, el programa d’actuació municipal no està donant resposta als problemes de sostenibilitat ambiental que genera la mobilitat.
Les persones representants de l’equip de govern (Tot x Terrrassa i Junts x Terrassa) no han presentat cap projecte de carril bici amb pressupost municipal per al que queda mandat. Només s’han limitat a explicar el que farà la Generalitat i la Diputació a les vies de la seva competència (que, tot sigui dit, són una molt bona notícia!). Les avingudes urbanes necessiten carrils bici segregats de qualitat i molts dels existent s’han de remodelar.
BiTer ha demanat el suport dels membres del Consell per fer pressió a l’equip de Govern municipal, i particularment al partit majoritari, Tot x Terrassa, perquè almenys compleixi amb el que va prometre al seu programa electoral sobre promoure la mobilitat sostenible. Per dignitat democràtica!
Aquest són alguns dels punts copiats literalment del programa electoral del partit del nostre alcalde, Tot x Terrassa:
- Ampliar el projecte de camins escolars per garantir l’autonomia dels infants per fer els trajectes de l’escola a casa a peu i millorar la senyalització dels mateixos.
- Implantar aparcaments per a motocicletes en calçades d’acord amb la normativa i les ordenances que n’impedeixen l’aparcament a les voreres.
- Ampliar els carrils bici i crear itineraris que connectin els diferents punts d’interès de la ciutat.
- Promocionar la construcció de nous aparcaments segurs per a bicicletes en els principals pols de mobilitat tant en espais públics com privats i en especial també en els centres Sanitaris de Mútua de Terrassa i el CST.
- Promoure l’ús responsable de la bicicleta a la ciutat tot fent cursos de circulació vial als alumnes de 6è de primària fins a 1er curs de secundària a càrrec de la policia municipal.
- Instar la construcció d’aparcaments de bicicletes d’alta capacitat a les estacions de transport públic de ferrocarrils i autobusos.
- Actualitzar el Pla de Promoció d’Usos de la Bicicleta.
- Analitzar la viabilitat de la implantació d’un sistema de Car-sharing que posi a disposició dels abonats un servei concret multi usuari dels vehicles.
- Reduir el nivell acústic de les vies amb superació de soroll i executar com a mínim un Pla específic per a la reducció del soroll cada any dotant-lo de calendari, definició d’actuacions i pressupost.
- Iniciar una campanya per reduir el trànsit en els entorns escolars i crear un pla de reducció de trànsit en aquests entorns per tal de facilitar entorns més segurs lliures de contaminació i circulació de vehicles per a les nenes i nens en els trajectes d’anada i tornada de l’escola.
- Reduir el trànsit de pas i/o el volum de vehicles de la xarxa viària del centre per reduir la contaminació a l’entorn de les escoles.
En aquests 2 anys de mandat, no només no s’ha avançat, sinó que l’equip de govern ha desmantellat el que ja hi havia:
- No només no hi ha cap projecte de carril bici d’àmbit municipal previst, sinó que s’ha desmantellat un tram del carril bici del carrer Miño, sense donar cap explicació (i BiTer ho ha demanat per instància). Des del 2022, hi ha els projectes constructius de carrils bici al carrer Colom, avinguda Béjar, carretera de Matadepera, i altres, precisament en aquelles vies on és més necessari. També hem demanat posar pilons de plàstic per protegir els carrils bici de l’avinguda de Can Jofresa i carrer Colom per connectar amb la zona del Parc Vallès, que massa sovint són ocupats per cotxes i camions, i se’ns ha contestar que no hi ha pressupost per a això.
- El projecte de Camins escolars que va ser promogut pel Servei de Medi Ambient, amb bons resultats (https://www.terrassa.cat/camins-escolars), està aturat des del mandat anterior. Tanmateix, Terrassa és una ciutat reconeguda des del 2022 per la UNICEF com a ciutat «Amiga de la Infància i l’Adolescència». Com s’entén això?
- Els cursos de circulació amb bicicleta a les escoles i instituts que s’estaven impartint, amb bons resultats des de l’any 2012, es van deixar de fer amb aquest mandat. Com es pot fer un canvi d’hàbits sense formació ni pedagogia?
- Els dos aparcaments tancats de bicicletes i patinets a les estacions, els TBICI, es van deixar degradar, i ara s’estan desmantellant. Com es pot promoure la intermodalitat bici-tren sense això? Perquè a la resta de municipis els estan potenciant?
- I finalment les motos… com pot ser que estiguem afavorint el creixement de l’ús de motos i ciclomotors, principals focus de soroll i inseguretat viària, amb el sacrifici de l’espai de voreres i places? Volem repetir el gran error que van cometre els dirigents municipals de Barcelona fa 25 anys? Heu vist com estan les voreres de Barcelona? S’havia aprovat l’any 2020, per unanimitat de tots els partits, la retirada de les motos de les voreres, fins i tot amb una més que raonable moratòria.
Tots sabem perfectament la gravetat dels efectes del Canvi Climàtic que viurem els propers anys. Els experts no es cansen de repetir que cal fer tot el possible, i més, per reduir dràsticament les emissions de CO2 i fer pedagogia per aconseguir un canvi d’hàbits entre la població. També ens preocupa els efectes de la contaminació i el soroll. Cal posar la sostenibilitat al centre de totes les polítiques públiques.