Sobre el programa electoral de Jordi Ballart – Tot per Terrassa

Terrassa. 22/10/2024

Passat més d’un any des de les darreres eleccions municipals a Terrassa, encara estem estupefactes pel canvi radical en matèria de mobilitat urbana de l’alcalde Ballart i el seu equip del partit Tot per Terrassa.

Com pot ser que el mateix govern municipal que abans tenia per lema “La Revolució Verda”, ara només hagi inclòs en el seu Programa de Govern 2023-2027 aquestes úniques referències a la mobilitat urbana?: una frase molt genèrica “Treballar per millorar la mobilitat urbana i interurbana de la ciutat, per tal que faciliti els trajectes i alhora garanteixi els avenços cap a una mobilitat sostenible que promogui hàbits i dinàmiques col·lectives saludables”. Després fa referència a la Zona de Baixes Emissions, que és una obligació legal, així com a infraestructures que depenen d’altres administracions (B-40, noves estacions de Rodalies i FGC, carreteres de la Diputació), una mica sobre l’impuls del vehicle elèctric. I finalment els únics grans projectes propis de la ciutat per aquest mandat són:

  • De forma paral·lela a la millora de la mobilitat, l’objectiu és incrementar en fins a 1.000 noves places el nombre d’aparcaments dissuasoris de la ciutat, de forma sostenible i adaptada a les necessitats de la ciutadania, situats en espais específics en desús, distribuïts en els diferents districtes, així com promoure la construcció de nous pàrquings subterranis.
  • Impulsar el projecte de remodelació del Portal de Sant Roc.

En el Programa Electoral 2023-2027 del partit Tot per Terrassa, sí que apareixen aquestes 2 accions mencionades per facilitar la mobilitat de cotxes i motos a la ciutat, però és que hi havia 11 accions per promoure els desplaçaments a peu, 15 accions per promoure els desplaçaments amb bicicleta, 20 per al transport públic i moltíssimes altres interessants accions, que ja no hi són al Programa de Govern.

D’altra banda, el seu Programa electoral no deia res sobre omplir les voreres de motos, pintant zones per facilitar encara més que hi aparquin (i circulin!), fins i tot deia “Implantació d’aparcaments per a motocicletes en calçades d’acord amb la normativa i les ordenances que n’impedeixen l’aparcament a les voreres”. Una altra incongruència que no entenem.

Sobre la mobilitat amb bicicleta, aquí exposem alguns exemples del que apareix en el Programa electoral:

Nous carrils bici urbans

Hi ha moltes vies principals de la ciutat que haurien de tenir un carril bici segregat, com l’avinguda Béjar, la carretera de Matadepera, la carretera de Castellar, el carrer Colom, la Rambleta del Pare Alegre, la carretera d’Olesa, el carrer Ample… i no tenim constància de que hi hagi cap voluntat de destinar-hi pressupost aquest mandat.

Això deia el seu Programa electoral:

  • Ampliarem els carrils bici i crearem itineraris que connectin els diferents punts d’interès de la ciutat. (destacat en GROC en el document)
  • Ampliar aquelles àrees destinades a ser vies ciclables i els carrils bici de la ciutat per aconseguir una continuïtat en tot el territori.

Els aparcaments tancats TBICI per a bicicletes i patinets

Aquests aparcaments ja estaven funcionant en el mandat anterior. El seu Programa electoral deia el següent:

  • Promocionarem la construcció de nous aparcaments segurs per a bicicletes en els principals pols de mobilitat tant en espais públics com privats i en especial també en els centres Sanitaris de Mútua de Terrassa i el CST.
  • Instarem la construcció d’aparcaments de bicicletes d’alta capacitat a les estacions de transport públic de ferrocarrils i autobusos.

Els aparcaments TBICI que hi havia s’han deixat morir i estan, des de fa gairebé 2 anys, sense funcionar i abandonats. La raó que ens ha donat el regidor Cardona, és que aquest servei no pertoca a l’Ajuntament, que ho han d’oferir RENFE o FGC, que si el vandalisme… i així estem.

Cursos de circulació amb bicicleta a les escoles

L’Ajuntament de Terrassa va començar a impartir aquesta formació l’any 2012 i va ser pionera a Espanya. S’ha dut a terme de forma ininterrompuda fins a l’any 2023, amb una participació total de 6.438 alumnes de 29 centres educatius. Actualment, ja no s’ofereixen aquests cursos.

Això deia el Programa electoral:

  • Promoure l’ús responsable de la bicicleta a la ciutat tot fent cursos de circulació vial als alumnes de 6è de primària fins a 1er curs de secundària a càrrec de la policia municipal.
  • Actualitzarem el Pla de Promoció d’Usos de la Bicicleta.

Precisament aquest Pla de promoció per a l’ús de la Bicicleta 2022-2025, que va ser aprovat per unanimitat, ja no es menciona en el llistat de Plans prioritaris en el Pla de Govern 2023-2027. Com podem fer la transició ordenada cap a la mobilitat amb bicicleta sense cap acció de promoció, pedagògica i formativa?

Des del BiTer sí que volem posar de relleu 2 accions de promoció de l’ús de la Bicicleta que estan, actualment, funcionant molt bé i en les que hi estem implicats: el projecte “En Bici Sense Edat” (sortides amb gent gran en tricicles elèctrics), que ha rebut una subvenció municipal de 9.000 euros per aquest any, i el Protocol per a la prevenció i resolució de situacions d’assetjament a persones ciclistes amb la Policia Municipal.

L’objectiu d’aquest escrit és fer reflexionar els membres del govern municipal actual a l’Ajuntament de Terrassa, els votants del partit Tot per Terrassa, la ciutadania en general, i més ara que estem en el procés d’elaboració del nou Pla de Mobilitat Urbana Sostenible 2026-2031. El BiTer sempre hem estat una entitat constructiva, i ho seguirem sent. Hem col·laborat amb tothom que volgués de veritat treballar per un canvi d’hàbits de mobilitat per a una ciutat més amable i sostenible.

Jordi Ballart i gent de Tot per Terrassa: s’estaven fent bé les coses, ho estàveu fent bé! Els canvis són lents i s’ha de ser valent i constant. RECTIFIQUEU, NO DESTRUIU el que ens ha costat tants anys construir. Quina ciutat ens deixareu d’aquí tres anys?

Per Bici Terrassa Club

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Articles Relacionats