El 26 de novembre de 2025, a les 18 h, va tenir lloc l’Audiència pública de Transició Ecològica. El regidor Duque i la regidora Reche del partit Tot x Terrassa (TxT) va contestar les preguntes que vam presentar per escrit a través de la plataforma Participa a Terrassa. El video següent mostra el moment de les preguntes i respostes. També les hem escrit a continuació.
Bona tarda, ens agradaria, regidor Duque i regidora Reche, que ens contesteu aquestes preguntes, amb claredat i sense repostes vagues i genèriques.
Pregunta 1: La decisió de construir un aparcament de 237 places al centre de la Zona de Baixes Emissions (ZBE), quan hi ha sempre un gran nombre de places lliures entre els 12 aparcaments que hi ha al centre, és coherent amb la Llei de Canvi Climàtic? Concretament, es garanteix l’ús racional i solidari dels recursos per assolir els Acords de París de reduir les emissions de CO2?
Parleu de total transparència, però perquè no dieu públicament quina és l’ocupació actual d’aquests 12 aparcaments ja existents?
No sé si la resposta serà vaga i genèrica, però des del servei hem de fer una resposta tècnica i la meva opinió personal pot ser una, però com a servei sabem que la Llei de canvi climàtic i els Acords de París tenen com a objectiu reduir les emissions un 40% el 2030 i integrar criteris climàtics en totes les polítiques sectorials, inclosa la mobilitat urbana.
Dir també que aquest tema va sortir a l’Audiència de l’Àrea 1 i que és on s’havia de respondre, però no tenim problema a respondre nosaltres també. L’aparcament del portal de Sant Roc, com la resta d’aparcaments, té com a objectiu també, a més de… o sigui, no volen facilitar que hi hagi més cotxes; el que volen és eliminar el trànsit de pas, no? Això ens ho van comentar des de molts punts. La idea de Biter és una, i la respectem, però hem tingut molt, molt debat en el qual molts tècnics ens han dit que és favorable fer que la gent, parlant clar, deixi de donar voltes per trobar un lloc per aparcar, no?
L’aparcament del portal de Sant Roc, com la resta d’aparcaments, són eines de gestió de la mobilitat per ordenar el trànsit i eliminar el trànsit de pas dels residents i visitants a la ciutat, que és el que més contamina. La previsió és que l’aparcament disposi, a més, de punts de recàrrega elèctrica, aparcament de bicicletes i alliberi espai d’aparcament en superfície. Llavors, a nivell tècnic, ho veiem així.
I si la pregunta era més a nivell polític, com comenten el regidor Duque i la regidora Reche, jo puc comentar la meva visió també, no?
Jo crec que Terrassa és molt gran, que totes les infraestructures culturals, comercials i totes les atraccions, moltes d’elles que hi ha en aquesta ciutat, estan al centre. És molt fàcil viure al centre i no pensar que potser cal un pàrquing per reduir el trànsit de pas, però per la gent que vivim a la perifèria o hi hem viscut tota la vida, doncs sí, podem baixar en transport públic molts cops, però quan la situació no ho permet, tenir una facilitat per deixar el cotxe de forma ràpida també és bo. Llavors, crec que hi ha moltes sensibilitats a la ciutat i crec que una de les coses que hem de fer des d’aquesta Àrea és que el tema del Medi Ambient es contempli tenint en compte totes aquestes sensibilitats que hi ha a la ciutat.
Aquesta és la meva opinió perquè no em diguin que és una resposta vaga i genèrica, eh? Aquí ho deixo.
Pregunta 2: Deixar de promoure l’ús de la bicicleta aquest mandat (tancament dels BiciTancats, cap nou carril bici a la trama urbana, cap més curs de circulació amb bici a les escoles, cap projecte de camins escolars) és coherent amb l’emergència climàtica?
Aquí hem preguntat al servei de mobilitat, que és qui ens havia d’aclarir si això de deixar de promoure l’ús de la bicicleta ho accepten com una realitat, com que està passant. La voluntat del servei de mobilitat és que el Pla Director de la Bicicleta (PDB), que s’abordarà en breu, estableixi criteris clars per gestionar les infraestructures ciclistes i potenciï el seu ús com a mode de transport actiu i sostenible, tal com es recull als PAESC (Pla d’Acció per l’Energia Sostenible i el Clima), amb la mesura: actualització del Pla de Mobilitat Urbana amb objectius de reducció de les emissions de gasos d’efecte hivernacle.
Pregunta 3: Esteu d’acord amb l’afirmació del regidor Cardona, a l’audiència pública del passat 17 de novembre, que diu que l’objectiu de la mesura de permetre l’aparcament de motos a les voreres i places és precisament millorar la seguretat i l’accessibilitat dels vianants?
Bueno, aquesta pregunta sí que és directament a nivell polític i, a nivell polític, jo et puc dir que tota la vida he vist com les motos han aparcat a les voreres de forma incontrolada i ara el que s’ha fet és que aparquin en voreres grans, només grans i de forma molt controlada. Crec que sí que es millora la mobilitat i, si es detecta que l’entorpeix, el que hem de fer és actuar, però no anar frontalment contra mesures per ordenar una mica, eh, l’aparcament. Eh, ja us dic, eh, estem a l’Audiència de Transició Ecològica, però si em pregunten la meva visió com a polític és aquesta.
Pregunta 4: Ens podeu contestar aquestes preguntes que vam fer al regidor Cardona i que no ens ha contestat?
1) Quan s’hagin omplert totes les 53 places que heu pintat a les voreres, en pintareu 53 més? I després?
2) Creieu que és possible i segur arrossegar una moto estàndard de 200 kg, i les de 400 kg? Com creieu que aniran a l’espai senyalitzat a la vorera?
3) A partir d’ara, les voreres i places seran més segures o menys segures per als nostres infants i gent gran?
4) Heu passejat per les voreres de Barcelona? Sobretot les de l’Eixample? Voleu que Terrassa sigui així d’aquí uns anys.
5) Amb aquesta mesura de promoure l’ús de la moto, la nostra ciutat serà a partir d’ara més sorollosa o menys sorollosa?
Bueno, dir que també em sap una mica greu que, amb tot el que hem explicat que fa aquesta Àrea, no? Eh, en positiu, eh, estiguem aquí abordant temes d’altres àrees, no? Que a mi em sembla bé. Tenim la nostra resposta també i la donem, però bueno, tenim també el Consell de Medi Ambient per parlar d’aquests temes i jo ho posaré sobre la taula. Eh, la resposta que hem consensuat amb el servei és que la mesura implementada respon a una necessitat real de la ciutat, que és ordenar i regular l’aparcament de motocicletes que fins ara s’estacionaven de manera desordenada ocupant voreres, passos de vianants i altres espais públics sense cap criteri. L’objectiu és precisament millorar la seguretat i l’accessibilitat dels vianants, delimitant espais específics on les motos poden aparcar sense obstaculitzar el pas. Pel que fa a la pregunta nova, la de si serem una ciutat més sorollosa o menys sorollosa, cal tenir en compte que les normatives europees (Euro5 i futures Euro6) imposen límits estrictes de soroll i que es preveu una substitució del parc circulant per motos elèctriques, que no generen soroll mecànic, ja que no tenen motor de combustió ni sistema d’escapament. Tot i que sí que incorporen sistemes d’avís acústic per seguretat, són molt més silencioses que els motors tradicionals.
Pregunta 5: Perquè s’ha descartar el projecte d’aprofitar el forat del portal de Sant Roc per fer un dipòsit de retenció d’aigües i fer així la ciutat més resilient davant de fenòmens com la DANA que provocaran riuades i seran cada cop més freqüents degut al canvi climàtic?
Bé, bueno, un dels motius pels quals s’ha descartat és perquè des del Servei d’Obres s’ha determinat, i ja ho deia la pregunta d’abans, que serà un espai on es recuperarà un pàrquing. Per tant, no es feia aquest dipòsit de retenció d’aigües. Però sí que voldria dir, perquè em sembla que és una pregunta que pot formular una preocupació, no?, de cara a aquest tema del dipòsit de retenció d’aigües, que en el marc del PERTE, que inclou, com he explicat abans, la digitalització i modelització d’una part important del clavegueram de la ciutat, es podrà determinar quins són els punts òptims per a la recollida de pluvials.
Tot i que sí que s’ha comentat aquesta possibilitat, en aquest espai on abans hi havia un pàrquing no està determinat que aquest sigui un bon espai per poder fer-ho. En el cas d’aquest aparcament, de fet, ja es va descartar, com deia, per part dels Serveis d’Obres aquesta opció. I en relació amb les pluvials d’aquesta subconca es preveuen accions de millora del drenatge a la Rambleta del Pare Alegre. També ho vam explicar en un ple; crec recordar que el Pla Estratègic de Rieres preveu l’estudi de possible ubicació de basses de retenció de pluvials i recàrrega d’aqüífers en els punts on sigui més òptima aquesta implantació.
També ho vam explicar a l’inici de la Riera, o no, ho vam comentar també en un ple. Per tant, entenc la preocupació pel fet de disposar d’aquests dipòsits. Des del servei també es veu que és molt important, però que no es preocupin, que tot i que aquest espai no sigui reservat per això, en trobarem d’altres i segur que seran molt més òptims que aquest en concret.
