Haritz Ferrando i José Miguel Moreno, portaveu i president de BiTer, dimarts, a l’avinguda Jacquard. A. T.
Diari de Terrassa. Santi Palos. 05/06/2020
Com a celebració (per força tardana, a causa de la pandèmia) del Dia Mundial de la Bicicleta, que és el 19 d’abril (commemoratiu del famós recorregut del químic Albert
Hofmann, l’any 1943), l’Associació BiciTerrassa Club (BiTer) va organitzar dimarts una “acció demostrativa” a l’avinguda Jacquard. La pluja del vespre va obligar a suspendre-
la, però Haritz Ferrando, portaveu del BiTer, va explicar a aquest diari que la tornaran a programar perquè “amb la reforma recent, l’avinguda Jacquard ha esdevingut un molt bon exemple de com hauríem d’avançar cal futur, a Terrassa, en el tema de la bicicleta”.
L’acció també volia celebrar l’aprovació, divendres, de la nova ordenança de mobilitat de Terrassa, que en el seu preàmbul dona a la bicicleta caràcter de vehicle prioritari. “Quant als ciclistes, els reconeix el dret de circular pel centre del carril, i d’ocupar-ne tot l’espai per la seva seguretat. I justament això és el que s’ha fet a Jacquard.”
El BiTer aplaudeix el fet que s’hagi marcat molt bé “no només la bicicleta sinó també el patinet elèctric, assenyalant que poden ocupar tot el carril, i aquell carril que més els
convingui. Si una bicicleta ha de girar a la dreta, ocuparà aquest carril, i si ha de seguir recte, el de l’esquerra. El mateix, a l’altre costat, on pot agafar el carril bus-taxi-bici o si
ha de girar, el de la dreta. Perfecte”.
La convocatòria pensada pel BiTer era la circulació, per un grup de socis, amunt i avall de l’avinguda, i la seva filmació des de diferents angles per tal de posar-la a les xarxes
socials. “Encara hi ha conductores de cotxes i motos que increpen i fan apartar els ciclistes, com si no tinguéssim dret a anar per la calçada, i encara hi ha ciclistes, i patinets elèctrics, que van per les voreres. Volem que tant uns com els altres sàpiguen per on han de circular. Ho volem explicar amb els vídeos.” L’ aprovació de la nova ordenança de mobilitat de Terrassa ha estat molt ben rebuda pel Biter. “És una fita important. Ara tenim pendent
una reunió amb els regidors de Mobilitat Urbana i de Seguretat, i també amb la síndica de greuges, perquè volem dedicar esforços per tal que l’ordenança sigui coneguda.”
També amb els regidors vol tractar l’associació dues altres propostes. Una es relaciona amb el pla de promoció de la bicicleta que té redactat. Al BiTer li agradaria fixar amb l’Ajuntament un full de ruta amb les recomanacions més importants que, a parer seu, s’haurien de difondre entre els ciutadans. L’altre és un projecte que l’entitat va presentar i va guanyar en els processos participatius. Consisteix a pintar per tota la ciutat els pictogrames, amb els símbols de la bicicleta i el patinet, i les línies que assenyalen
el carril-bici, que ja es poden veure a l’avinguda Jacquard. “Perquè es visualitzi a tot Terrasa la idea que aquesta és una ciutat ‘pedelajable’. Volem que s’aprovi i s’executi aquest projecte. Malgrat els problemes de recursos econòmics que ens veiem venir, es tracta només de pintura. Pensem que no tindrà un cost elevat i és assolible.”
L’ ordenança de mobilitat estableix, entre altres punts, que els conductors de vehicles motoritzats que vulguin avançar una bicicleta han d’extremar les precaucions “canviant
de carril de circulació o deixant una distància lateral mínima de 1,5m que garanteixi la seguretat”. I quan circulin darrerae“mantindran una distància de seguretat prudencial
i proporcional a la velocitat”. Les bicicletes i vehicles de mobilitat personal tenen prioritat damunt la resta de vehicles, “però no sobre vianants”, i circularan pel carril “que més convingui en termes de destinació, preferentment pel més proper a la vorera”.