“La nostra proposta consisteix en donar visibilitat a la xarxa de 150 km d’itineraris principals per a la bicicleta, definits en el Pla de Mobilitat Urbana 2016-2021.”
Aquests dies de setembre, se celebra arreu d’Europa la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura, i el 22 de setembre, el Dia Mundial Sense Cotxes. Com moltes altres dates senyalades del calendari, tenen l’objectiu de sensibilitzar sobre una problemàtica no resolta i que cal avançar cap la implantació de solucions duradores. En el cas que ens ocupa, es tracta de continuar en la transició d’un model de mobilitat basat en l’ús predominant dels vehicles privats contaminants, cotxes i motos, cap a un model basat en l’anar a peu, amb bicicleta, amb transport públic, i en menor mesura, en vehicles motoritzats privats elèctrics.
Diversos plans aprovats a Terrassa convergeixen en aquest objectiu. El Pla de Mobilitat Urbana 2016-2021 preveu aconseguir amb les seves accions una reducció del 12% de l’ús del cotxe a la ciutat. La implantació de la zona ZUAP (Zona Urbana d’Atmosfera Protegida) al centre de la ciutat i la redistribució de l’espai públic per a les persones vianants i ciclistes, són uns dels eixos principals. El Pla de Qualitat de l’Aire posa l’accent, entre d’altres, en reduir la contaminació que respiren els nostres infants al voltant dels centres escolars, i per això, està impulsant el projecte de Camins Escolars.
El BiTer estem compromesos amb aquesta transició i defensem l’ús de la bicicleta com un dels modes de desplaçaments principals als carrers de la nostra ciutat. Entre les nostres moltes accions de sensibilització que fem, en col·laboració amb diferents serveis municipals de l’Ajuntament i amb entitats cíviques de la ciutat, volem destacar la nostra proposta al Pla d’Acció Municipal (PAM) 2018.
La nostra proposta consisteix en donar visibilitat a la xarxa de 150 km d’itineraris principals per a la bicicleta, definits en el Pla de Mobilitat Urbana 2016-2021. D’aquesta xarxa, només 20 km són carrils bici segregats exclusius per a les bicicletes, els 130 km restants, s’anomenen itineraris de cohabitació i passen per carrers normals de la ciutat, on no serà possible (en la gran majoria de casos) construir carrils bici segregats, ja que no hi ha espai. El que volem és passar del paper a l’asfalt i senyalitzar a la calçada uns carrils bici, en el centre dels carrers. Altres ciutats compactes com la nostra ho han fet (Donostia, Madrid, Bilbao, Girona, Alacant,…) i és una mesura de baix cost que funciona. Aquest carrils bici seran per a les bicicletes, i també hi podran passar la resta de vehicles.
Què aconseguim amb això?
En primer lloc, fer visible una cosa, que cada cop més ciclistes fan habitualment: circular amb bici per la calçada per tot Terrassa, sense complexes, sense por, amb respecte i ocupant l’espai que necessiten, per la seva seguretat i perquè ho permeten les normatives de trànsit. Es tracta d’animar a moltíssima més gent a veure que aquell espai és també per a les bicicletes i que s’animin a pujar a la bici per moure’s per Terrassa. En segon lloc, aconseguim transmetre a aquella minoria de persones irrespectuoses conductores de cotxes, motos i altres vehicles motoritzats, que l’espai de les bicicletes és aquell marcat pel carril bici, el qual ells també podran trepitjar, i que no tindran raó de fer maniobres que posin en risc la seguretat dels ciclistes, ni fer llums o tocar el clàxon o fer comentaris intimidatoris. La velocitat normal en aquests carrers ha de ser la de les bicicletes. Finalment, en tercer lloc, aconseguirem que cap ciclista no tingui motius per circular per les voreres.
La nostra proposta al PAM 2018 de Terrassa és una proposta de ciutat, per millorar la qualitat de vida de tothom i es pot votar, junt amb altres 200 propostes, fins al 23 d’octubre al web: https://participa.terrassa.cat/.