BiTer i la Policia fan balanç positiu del Protocol d’assetjament viari
Diumenge 29 de novembre de 2025 a les 11h a la Biblioteca del Districte 5 (c. dels Jocs Olímpics, Terrassa) BiTer i Policia Municipal han presentat les dades que reflecteixen quin impacte ha tingut el Protocol de prevenció d’assetjament viari. Destaquen que el 90% de les trucades que fa la Policia Municipal per conscienciar als conductors que cometen assetjaments viaris tenen un resultat positiu.
Aquesta iniciativa busca fer entendre les bicicletes com un vehicle més que pot circular amb normalitat al seu ritme per tots els carrers de Terrassa.
BiTer i la Policia Municipal treballen de manera coordinada per dur a terme el protocol. Una vegada el ciclista fa saber a través d’un formulari la situació d’assetjament, aquesta informació es trasllada a la Policia. Ells son els que truquen als qui han comès l’acció amb l’ànim d’informar i conscienciar.
Malgrat tot, des de BiTer expliquen que encara falta molta feina per fer per garantir la seguretat dels ciclistes a la carretera.
El protocol implementat és pioner i ha inspirat a altres ciutats com la de Barcelona per incloure una acció per reduir l’assetjament viari en futurs nous plans, esperant resultats que, a Terrassa, ja s’estan començant a notar.
NOTA DE PREMSA
El protocol per a la prevenció i resolució de situacions d’assetjament a persones ciclistes es va iniciar com a prova pilot l’any 2016, fruit d’un treball conjunt entre l’Associació BiciTerrassa Club (BiTer) i la Policia Municipal de Terrassa. A partir de l’entrada en vigor de la nova Ordenança de Mobilitat l’any 2021, aquest protocol va passar a formar part de les tasques de Divisió de Mobilitat i Seguretat Viària de la Policia Municipal. Té un espai propi a la seva web.
Encara queda una part important (gairebé la meitat) de les incidències que no es poden resoldre, principalment per no poder contactar amb la persona titular del vehicle. Tanmateix, veiem que protocol funciona, atès que el 91% de les 172 converses pedagògiques que sí ha pogut fer la Policia Municipal han tingut un resultat positiu. La persona ha entès el que diu l’ordenança de mobilitat sobre el dret de les persones usuàries de bicicleta i VMP de circular, com un vehicle més, al seu ritme, pel centre dels carrils de circulació. En la majoria dels casos, es disculpen pel seu comportament.

Aquest protocol es coneix encara poc, i és utilitzat principalment per socis de BiTer, però sí que tenim la percepció que any rere any va baixant la pressió de l’assetjament cap a les persones ciclistes. No és possible determinar si hi ha alguna persona reincident, ja que les matrícules són esborrades definitivament en els correus i la base de dades un cop finalitzat el tractament de la incidència.
L’objectiu principal del protocol és fer una tasca pedagògica per facilitar un canvi d’hàbits cap a un sector de la població que necessita que se li aclareixin algunes coses. No es tracta d’un procés sancionador i d’aquí la seva efectivitat, tant per al ciclista que evita qualsevol tipus de confrontació i es troba empoderat per circular amb normalitat, com per la persona causant de l’assetjament, que entén com funciona la nova mobilitat a la ciutat.
Seria desitjable fer campanyes informatives per seguir informant dels aspectes de l’ordenança de mobilitat que consideren a la bicicleta com un vehicle de ple dret a la calçada. També cal reforçar el missatge de que poden circular amb total normalitat al seu ritme pels 400 km de carrers de Terrassa i que poden ocupar la part central del carril, que és l’aconsellable per circular. A més l’ordenança preveu específicament que les persones conductores de vehicles amb motor no podran realitzar maniobres d’assetjament, com no respectar les distàncies de seguretat, fer llums o ús del clàxon o altres
L’Ajuntament de Barcelona s’ha inspirat del protocol de Terrassa per incloure una acció per reduir l’assetjament viari en el seu nou Pla Local de Seguretat Viària de Barcelona 2025-2030, pendent de la seva aprovació definitiva.
https://ajuntament.barcelona.cat/seuelectronica/estatics/files/exposicions/0_PLSV_Barcelona.pdf
L’any 2023, la Policia Municipal de Terrassa va ser guardonada amb el Premi a les Bones Pràctiques en Seguretat Viària atorgat per la Unión Nacional de Jefes y Directivos de Policía Local (Unijepol), la Federación Española de Municipios y Provincias (FEMP) i la Dirección General de Tráfico (DGT). El premi va ser un reconeixement al protocol municipal contra l’assetjament als ciclistes. [notícia]
Articles
https://www.diarideterrassa.com/terrassa/2021/09/18/premi-de-ciclistes-per-a-la-policia-municipal
