Des del BiTer felicitem els responsables de la Policia Municipal de Terrassa per incloure la implantació d’una unitat pilot en bicicleta en el nou Pla Director de la Policia Municipal.
Des del BiTer demanen que sigui el centre de la ciutat, la futura zona ZUAP (Zona Urbana d’Atmosfera Protegida), l’àmbit prioritari d’implantació de la nova unitat ciclista. És en aquesta zona on donarà millors resultat la prova pilot i on es prestarà un servei més complet a la ciutadania.
En els darrers anys, molts municipis de Catalunya han anat introduint la bicicleta com a vehicle en les seves policies locals. La Diputació de Barcelona, en el seu programa vigent de cessió de bicicletes a les policies locals, n’ha cedit unes 150 des de l’inici del programa, l’any 2008. Però, aquesta tendència és global a tot el món, i també als cossos de seguretat amb funcions de seguretat ciutadana. En són uns exemples, les imatges de la presa de possessió del president Trump, que va ser vigilada per centenars de policies en bicicleta, i que també acompanyaven el recorregut que va fer als carrers de Washington.
La bicicleta com a vehicle per a la policia té molts avantatges: una policia propera a la ciutadania, agents més accessibles; una imatge jove, una visibilitat simpàtica; un territori completament accessible a les forces de l’ordre; un mitjà de transport ecològic; intervencions i desplaçaments ràpids; percepció, flexibilitat i discreció; una sensibilitat particular cap als usuaris més vulnerables; accions pedagògiques coherents i exemplars; agents en perfecte estat de salut; un mitjà de transport incomparablement econòmic.
A més, coneixedors de la problemàtica de la contaminació de l’aire a la ciutat, és un aliat evident per a la millora de la qualitat del nostre aire que ens perjudica a tots.
Però sobretot, volem destacat que és una eina que, al contrari del que es pot pensar, augmenta de gran manera l’eficàcia policial. Amb una bicicleta, es pot recórrer el centre de la nostra ciutat a una velocitat que triplica o quadruplica la velocitat que poden fer les patrulles que van a peu. Això, dóna una sensació (real) de major presència de la policia, ja que en un matí, es poden donar 15 o 20 voltes per aquest entorn.
Des del BiTer demanen que sigui el centre de la ciutat, la futura zona ZUAP (Zona Urbana d’Atmosfera Protegida), l’àmbit prioritari d’implantació de la nova unitat ciclista. És en aquesta zona on donarà millors resultat la prova pilot i on es prestarà un servei més complet a la ciutadania.
Recomanem la lectura del “Manual del Policía en Bicicleta” (Publicat per l’entitat belga Pro Velo). [PDF]