Pressupostos 2026: TxT respon al seu propi programa electoral

L’Associació BiciTerrassa Club (BiTer) hem posat de nou en evidència l’incompliment del partit de Jordi Ballart del seu propi programa electoral. Cal recordar que la legitimitat dels nostres polítics rau, en bona part, en l’acompliment del programa electoral, que és el que votem la ciutadania.

Hem intervingut en l’Audiència pública dels pressupostos 2026, i ens hem limitat a preguntar LITERALMENT sobre les mesures del programa electoral del partit Tot x Terrassa que fan referència als temes que ens preocupen especialment.

EN RESUM:
(1) NO hi ha pressupost municipal per fer promoció: ni de l’ús de la bicicleta (cursos, campanyes, etc.), ni dels Camins Escolars per promoure l’autonomia dels infants i els entorns segurs a les escoles.
(2) NO hi ha pressupost municipal per fer carrils bici urbans. Tots els projectes que menciona la regidora Rivas són promoguts amb finançament extern: Generalitat, Diputació i empreses privades. Però, són una bona notícia!
(3) NO hi ha pressupost municipal per fer els aparcaments segurs de bicicletes i patinets. Tornar a reobrir amb garanties el BiciTancat de l’estació del Nord. En canvi, sí que hi haurà 15 milions d’euros per fer un aparcament de cotxes al centre, totalment innecessari!
(4) NO hi ha pressupost municipal per impulsar una xarxa de cotxes compartits (Carsharing). La mobilitat compartida (MAAS) encara trigarà a fer-se lloc a Terrassa.

Respon la regidora Laura Rivas de Tot x Terrassa (TxT). Aquí l’enregistrament de la seva resposta a les “seves” propostes electorals. I més abaix la transcripció escrita.

Quines partides del pressupost 2026 estan destinades a promoure l’ús de la bicicleta i la mobilitat sostenible? i amb quina imports?

Algunes propostes:

1. Ampliar el projecte de camins escolars per garantir l’autonomia dels infants per fer els trajectes de l’escola a casa a peu i millorar la senyalització dels mateixos.

Regidora Rivas: “En aquest sentit, no està previst.”

2. Ampliar els carrils bici i crear itineraris que connectin els diferents punts d’interès de la ciutat.

Regidora Rivas: “Aquí m’allargaré una mica perquè hi ha molts projectes en marxa i, per tant, li detallaré:

  • El tram B del projecte de connectivitat de Can Parellada a les Fonts amb la resta de la ciutat. Aquest està inclòs en el Pla de Barris que s’ha presentat de Can Parellada i, per tant, hem de saber si finalment tirarà endavant.
  • El projecte d’urbanització del sector urbanístic d’iniciativa privada Bellots, que contempla carrils bici a les seves calçades i parcs. També actualment està en redacció i el 2026 estarà en tràmit d’aprovació inicial.
  • El projecte d’urbanització del polígon d’actuació urbanístic d’iniciativa privada Can Guitard que contempla carril bici a la calçada lateral que dona a les parcel·les. Actualment en obres i previst que finalitzi aquest 2025.
  • Projecte d’urbanització del sector urbanístic d’iniciativa privada Rambleta – Tren baix que contempla carrils bici a l’espai públic. S’iniciaran les obres al 2026.
  • Projecte d’urbanització del sector urbanístic d’iniciativa privada de l’AEG que contempla carrils bici a algunes de les seves calçades. Actualment en obres.
  • Projecte d’urbanització del polígon d’actuació urbanístic d’iniciativa privada Talamanca 3 que contempla carril bici a una calçada. Les obres estan físicament finalitzades i pendent de tràmit administratiu per a la recepció definitiva.
  • El pont Itàlia. A licitació de la redacció del projecte executiu del nou pont d’Itàlia que incorporarà un carril bici. Prevista la redacció el 2026.
  • El projecte constructiu de millora dels accessos a les instal·lacions esportives de l’Atlètic Terrassa Hockey Club i l’escola Gréssoll de Terrassa. Diputació de Barcelona. Projecte ja redactat i en fase d’aprovació. Previstes les obres el 2026.
  • El projecte constructiu de l’itinerari ciclista Talamanca. Diputació de Barcelona. Projecte redactat i en fase d’aprovació pel 2026.
  • El projecte BRCat Terrassa-Sabadell de la Generalitat, en execució durant del 2026 i previst finalització el 2026.
  • La via ciclable a la N-150 també de la Generalitat, obres que no estan acabades, pendent de tràmits administratius.
  • Terrassa – Viladecavalls, via ciclista, en obres durant aquest 2025.”

3. Promocionar la construcció de nous aparcaments segurs per a bicicletes en els principals pols de mobilitat tant en espais públics com privats i en especial també en els centres Sanitaris de Mútua de Terrassa i el CST.

Regidora Rivas: “En aquest sentit no, però sí que s’està treballant Amb FGC per valorar la possibilitat d’ampliar els aparcaments segurs a l’interior de les estacions.”

4. Promoure l’ús responsable de la bicicleta a la ciutat tot fent cursos de circulació vial als alumnes de 6è de primària fins a 1er curs de secundària a càrrec de la policia municipal.

Regidora Rivas: “Això no està previst.”

5. Instar la construcció d’aparcaments de bicicletes d’alta capacitat a les estacions de transport públic de ferrocarrils i autobusos.

Regidora Rivas: “Igual que he comentat abans que s’està parlant amb FGC.”

6. Actualitzar el Pla de Promoció d’Usos de la Bicicleta.

Regidora Rivas: “Com he comentat, en el pressupost de 2026 es preveu un pressupost per elaborar i redactar un Pla Director de la Bicicleta que és un document estratègic de planificació territorial i de mobilitat que establirà directrius, objectius i actuacions que necessitem per promoure l’ús de la bicicleta com a mitjà de transport habitual a la ciutat.”

7. Analitzar la viabilitat de la implantació d’un sistema de Car-sharing que posi a disposició dels abonats un servei concret multi usuari dels vehicles.

Regidora Rivas: “No està previst.”

8. Iniciar una campanya per reduir el trànsit en els entorns escolars i crear un pla de reducció de trànsit en aquests entorns per tal de facilitar entorns més segurs lliures de contaminació i circulació de vehicles per a les nenes i nens en els trajectes d’anada i tornada de l’escola.

Regidora Rivas: “Com a campanya no està previst, però sempre que hi ha una demanda de les AFAs, les escoles o instituts. Per exemple a l’escola França, no fa gaire, hem tallat el trànsit per fer l’entorn més segur. Es van fer a demanda aquestes peticions. S’estudia.”

9. Reduir el trànsit de pas i/o el volum de vehicles de la xarxa viària del centre per reduir la contaminació a l’entorn de les escoles.

Regidora Rivas: “Aquesta feina l’anem treballant dins de totes les possibilitats tècniques i materials del serveis de mobilitat.”

Per Bici Terrassa Club

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Articles Relacionats