Terrassa, 08/02/2025

L’Associació BiciTerrassa Club (BiTer) ha presentat al registre una proposta ciutadana al Ple Municipal per demanar que s’aturi el projecte de construcció del nou aparcament al Portal de Sant Roc i s’obri un procés participatiu transparent amb la ciutadania.
No es tracta només d’apel·lar al sentit comú davant d’una despesa de 25 milions d’euros totalment innecessària, sinó que es denuncia que s’està destinant tots els recursos d’inversió dels propers anys en una sola actuació de 237 places de cotxe, i es deixa de banda les inversions necessàries per impulsar l’ús de la bicicleta i altres modes de transport sostenible.
- El pressupost total anual d’inversions a la ciutat per al 2025 és de 18 milions d’euros (l’any passat van ser 26 milions, 9 dels quals dels fons europeus).
- A l’hora punta comercial d’un dissabte a les 19h, els plafons informatius mostren 500 places d’aparcament lliures a 5 aparcaments del centre (veure foto).
Contingut de la proposta:
PROPOSTA D’ATURAR EL PROJECTE D’APARCAMENT AL PORTAL DE SANT ROC I FER UN PROCÉS PARTICIPATIU TRANSPARENT AMB LA CIUTADANIA
Ariadna Garriga Méndez, presidenta de l’Associació BiciTerrassa Club (BiTer), presenta la següent proposta al Ple municipal per a la seva aprovació,
EXPOSICIÓ DE MOTIUS
La proposta de reobertura de l’aparcament del Portal de Sant Roc representa una inversió de 25 milions d’euros (25.000.0000 €).
És un projecte que contradiu les recomanacions més elementals sobre la mobilitat urbana sostenible del segle XXI de no crear noves infraestructures que augmentin el nombre de vehicles motoritzats privats als centres de les ciutats.
Amb aquesta suma tan elevada d’inversió, es podrien fer moltíssimes actuacions per facilitar la mobilitat de la ciutadania de Terrassa a tots els barris, de les persones que venen a comprar a les botigues del centre, la mobilitat de les mercaderies, etc.
Actualment, no hi ha informes públics que justifiquin aquesta inversió. Les dades d’ocupació dels aparcaments soterranis del centre estan molt lluny de la saturació.
No queda clar l’impacte que tindrà aquest nou trànsit induït en els carrers ja saturats i amb moltes queixes veïnals pels fums i el soroll.
Tampoc s’ha presentat cap actualització del Projecte tècnic de la Zona de Baixes Emissions de Terrassa (ZBE), en el que el nou aparcament tindrà un impacte molt important.
En qualsevol cas, manquen dades, manca transparència.
És per tot això que, l’entitat que represento, que defensa la necessitat de promoure una mobilitat més sostenible, amb més desplaçaments a peu, amb bicicleta i transport públic, amb noves opcions de mobilitat compartida, elèctrica i eficient, planteja aquestes propostes al Ple municipal per a què siguin incorporades a una resolució consensuada, amb l’objectiu que compti amb el màxim suport dels grups polítics.
PROPOSTES
Primer.- Aturar el projecte de reobrir l’aparcament soterrani del Portal de Sant Roc tal com actualment s’està plantejant.
Segon.- Iniciar un procés participatiu amb la ciutadania de Terrassa sobre les opcions d’usos possibles a l’antic aparcament soterrani del Portal de Sant Roc i la reurbanització de l’espai públic.
Tercer.- Fer públic els informes pertinents sobre la idoneïtat d’un nou aparcament en el centre de Terrassa, la seva mobilitat generada i el seu impacte en termes ambientals i de congestió.
Quart.- Elaborar un pla d’aparcaments que incorpori la necessitat actual i la previsió futura d’estacionament en superfície, soterrats i dissuasoris a tota la ciutat. Incorporar les conclusions i accions d’aquest pla a la futura actualització del Pla d’Ordenació Urbana Municipal.
Cinquè.- Crear una comissió de seguiment amb entitats representatives de la ciutadania, la mobilitat, el comerç i altres.
