Per on han de circular (o no) els patinets i les bicis

Cal prohibir la circulació de patinets elèctrics a la vorera bici del passeig Vint-i-dos de Juliol

Terrassa, 16/11/2023

La missió de la nostra associació és promoure la mobilitat de les 3 “S”, Sostenible, Saludable i Segura. En els darrers anys a tot Europa, s’identifica aquesta idea amb l’ús de la bicicleta com a mitjà de transport desitjable a les nostres ciutats.

Amb aquesta premisa de partida ens preocupen diverses coses i per això publiquem aquest comunicat.

La primera és l’ús poc segur dels patinets elèctrics a la nostra ciutat. En concret al carril bici sobre vorera del passeig Vint-i-dos de Juliol on la velocitat màxima no pot superar els 10 km/h i on els patinets elèctrics circulen com si ho fessin per una veritable autopista.

Els patinets elèctrics tenen velocitats mitjanes de circulació en aquest carril entre 15 i 25 km/h. Això els fa especialment perillosos atesa la seva proximitat i interacció amb la resta de persones, vianants, ciclistes o els propis patinetistes.

La nostra proposta és clara, els patinets elèctrics haurien de circular pels mateixos llocs on circulen els vehicles motoritzats: per la calçada, mai per cap vorera, sempre sobre asfalt.

La vorera bici del passeig Vint-i-dos de juliol, donada la seva proximitat amb els vianants, està pensada per a un ús lúdic-familiar, on per exemple una família amb nens i nenes pugui desplaçar-se sense superar els 10 km/h, sense ser avançats per altres vehicles a 20-25 km/h. Un patinet elèctric triplica o quadruplica fàcilment la velocitat mitjana d’una bicicleta i a la majoria de carrers de la ciutat, exceptuant grans avingudes, pot superar també la velocitat dels cotxes.

En resum, patinets elèctrics sí, però sempre sobre la calçada i no per les voreres bici com la del passeig Vint-i-dos de Juliol o altres de la ciutat.

La segona cosa que ens preocupa, és que en l’etapa que s’obre amb el nou govern municipal, al Programa de govern presentat fa unes setmanes per al nou mandat 2023-2027, la paraula carril bici només apareix en dues actuacions a carreteres que farà la Diputació de Barcelona.

Una xarxa bàsica de carrils bici segregats i connectats entre ells, és el mínim que en l’actual context d’emergència climàtica se li pot demanar a una ciutat que diu que vol ser del segle XXI sostenible.

Precisament a l’exterior de la ciutat de Terrassa, per part de la Diputació i la Generalitat, s’estan fent grans carrils bici, Terrassa-Matadepera-Sabadell, Terrassa-Sabadell (N-150, Hospital, Mossos), Terrassa-Viladecavalls, etc. però a l’interior de la ciutat, no hi ha previst ni un sol metre.

Com arribarem a connectar amb aquests carrils bici amb seguretat?Per últim, per compensar aquestes inquietuds negatives, volem felicitar a tots els actors responsables de la peatonalització, ampliació de voreres, zona ZBE (baixes emissions) etc. Com a vianants que també som, la ciutat de Terrassa sí que millora en aquest aspecte.

Aquesta entrada ha esta publicada en Accions del BiTer, La bicicleta a Terrassa. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

2 respostes a Per on han de circular (o no) els patinets i les bicis

  1. Conrad ha dit:

    Sabeu com podem avisar de irregularitats o zones malmeses dels carrils bici per que ho arreglin?

Deixa un comentari

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.